הגיהנום הוא הזולת*
בזמן האחרון התחלתי לקלוט שאני שונאת אנשים. כלומר, זה לא שאין אנשים ספציפיים שאני מחבבת, או אפילו אוהבת, אבל אנשים באופן כללי עושים לי רע.
אני נתקלת כל יום בהמון דוגמאות של התנהגות בהמית. לפני כמה ימים, מישהו ירק עליי מחלון האוטובוס. ניסיתי לשכנע את עצמי שהמוחטה שלו לא היתה מכוונת אליי, ושזו היתה טעות מצערת, אבל ללא הצלחה. אני בטוחה שהוא התכוון להרשים את החברים שלו על-ידי כך שיראה להם שהוא יכול לפגוע באישה הזו שעברה עכשיו בחוץ.
אני לא יודעת אם הבעיה היא בחינוך, או שאנשים פשוט הפסיקו להתחשב אחד בשני. לפני כמה זמן צפיתי בתוכנית מרתקת בערוץ YES דוקו שדנה בדיוק בסוגיה הזו. קצת קשה לי לקבל את הגברות בבית הספר לנימוסין, שמתגעגעות לימים שבהם אנשים ידעו באיזה מזלג צריך לאכול את הסלט ולא הניחו אף פעם את המרפקים על השולחן. אבל אני בהחלט מסכימה עם Jean M. Twenge, שכתבה את הספר Generation Me: Why Today’s Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled–and More Miserable Than Ever Before. המחברת מעלה תיאוריה מסקרנת: הצעירים של היום קיבלו חינוך שמעודד אותם בראש ובראשונה למימוש עצמי, על חשבון כל השאר, כולל אנשים אחרים. אתה יכול לעשות כל מה שתרצה, חוזרים ואומרים ההורים באוזני הילד, ושום דבר לא יכול לעצור אותך. אך מה לעשות שזה לא ממש נכון? שלא כל הילדים יכולים לעשות הכול? וכך גדל לו דור שלם של צעירים מתוסכלים, שמלאכת המימוש העצמי מקשה עליו מאוד. ויתרה מכך, עקב הדגש המוחלט על אינדיבידואליזם, המושג של “התחשבות” לא קיים באוצר המילים שלהם.
אל תטעו. אני לא טוענת שאנשים לא צריכים לממש את עצמם. אבל קיים קו דק מאוד בין הניסיון להעשרה עצמית לבין פריצה מהגבולות האישיים ודריכה גסה על גבולות של אחרים. ופה בדיוק נעוצה הבעיה. היום אני מסתכלת אחרת על הנערים החצופים שלא מפנים את מושבם באוטובוס לאדם זקן; הדבר פשוט לא עולה על דעתם. כנראה שאבא ואמא לא אמרו להם אף פעם שכך יאה לעשות. ולכן הם נראים לעיתים קרובות כל כך נטולי רגשות אשמה ו/או בושה.
בשבוע שעבר יצא לי לבקר בשני בתי מרקחת באותו יום שישי עמוס. וכמובן שנאלצתי לחכות בתור ארוך ואיטי בשניהם. ובעוד אני מחכה, כאשר הרגליים שלי מתחילות לרעוד מרוב עייפות, ניגש איש אחד לדלפק של התרופות ללא מרשם והגיש לרוקח קופסת תרופות. “אני מבקש את אלה”, אמר. הרוקח הציץ בקופסה ומיד תיקן את הלקוח שמדובר בתרופות מרשם בלבד. והנה שלף האיש פיסת נייר והגיש אותה לרוקח. “אדוני”, הסביר הרוקח. “אני לא יכול לעזור לך. אנא קח מספר והמתן בתור”. האיש חטף את הקופסה מהדלפק. “ממש תודה”, סינן מבין שיניו והסתלק משם בעצבים.
אני צפיתי במחזה הזה בעניין רב. היה ברור לי שאלמלא סירב הרוקח למלא את בקשת הלקוח, הייתי מתחילה לצרוח על שניהם במלוא הגרון. לא הבנתי איך יכולה להיות לאדם מבוגר חוצפה כזו - לנסות לעקוף תור של כעשרה אנשים בלי להניד עפעף. מה קורה פה, לעזאזל?
וזו רק דוגמה קטנה, כמובן. היריקה הזדונית שלה זכיתי היתה עלבון צורב הרבה יותר. כשאני נתקלת ביצורים כאלה, אני אומרת להם בסתר ליבי שהם פרסומת לקונדומים. ואני חוששת שיום אחד המילים האלה ייצאו לי מהפה, ואז אולי אזכה גם לנחת זרועם. או שאולי הם עד כדי כך טיפשים שהם אפילו לא יבינו את הבדיחה. אני באמת לא יודעת. חלקתי את מחשבותיי בנושא עם כמה מעמיתיי לעבודה, ותגובתם היתה זהה: “תשמחי שאת לא נוהגת”. כנראה שבכביש זה אפילו יותר נורא.
אז מה יהיה? האם יש לנו עתיד? כל עוד בהמות ממשיכות להוליד בהמות, קשה לי להיות אופטימית. ולפעמים עולות לי מחשבות פשיסטיות לגמרי, על הגבלת ילודה, או לפחות על קביעה מי ראוי להיות הורה. אבל כמובן שזה לא ריאלי בכלל. אני רק יכולה להתנחם בעובדה שלפעמים אני נתקלת במעשים טובים שמשאירים אותי מופתעת עד אין קץ. כמו נהג המונית החביב, שהביא אותי לרחוב הרחוק במקצת ממחוז חפצי כדי לא לעשות סיבוב גדול, ועצר את המונה, אבל בגלל שלא הצליח למצוא מקום חנייה זמני, הביא אותי בדיוק לנקודה שביקשתי. מבלי להפעיל שוב את המונה. ובכך החזיר לי קצת מהאמון שלי בנהגי מוניות, שחשבתי שנעלם לגמרי.
אני יושבת פה ונאנחת. ותוהה אם יש משהו שאני עצמי יכולה לעשות. אבל חוץ מלשמש דוגמה אישית בהתנהגות שלי, אני לא מצליחה לחשוב על כלום.
* סארטר היה עדין. במילים שלי זה יהיה משהו בסגנון “אנשים הם חארות”.
23 באוק', 2009
23 באוקטובר, 2009 בשעה 11:47
צודקת לגמרי.
אני חושב שחלק גדול מהבעיה (אם לא כולה) נובע מההתבטלות המוחלטת של ההורים בפני הילדים שלהם.
מספיק לשמוע את הילדים שאומרים על כל דבר “בא לי” -וזה כבר מתחיל מגילאים מוקדמים-ופשוט להתחלחל ולהיגעל במידה שווה.
וכן,באמת יש לך מזל שאת לא נוהגת.
24 באוקטובר, 2009 בשעה 1:45
הוצאת לי את המילים מהמקלדת. ממש כך.
אהבתי את ה”פרסומת לקונדומים”. את מרשה לי להשתמש בזה?
24 באוקטובר, 2009 בשעה 1:50
ההתחלה של IDIOCRACY מדברת בדיוק על זה.
הבהמות עושים עשרות ילדים - האמידים, שקולים ואינטליגנטים עושים מעט או בכלל לא.
24 באוקטובר, 2009 בשעה 1:55
רק מילה אחת
איכסססססססססססססססססססססס
24 באוקטובר, 2009 בשעה 2:14
לירון - אתה צודק, כמובן. ההורים שואפים להיות החברים של הילדים, ולא האחראים על החינוך שלהם, רחמנא ליצלן. והתוצאה היא ילדים שחושבים שמגיע להם הכול.
ירון - בוודאי!
נמי - אכן.
hany 6 - אני מקווה שהתגובה הזו התייחסה ליריקה, ולא לפוסט.
24 באוקטובר, 2009 בשעה 5:43
תשאלי מורים איזה חרא הם אוכלים מההורים כשהם רוצים לכפות משמעת על תלמידים ואז תביני כמה עמוקה הצרה.
24 באוקטובר, 2009 בשעה 10:13
קודם כל אני חייב להגיד לך, עם כל חיבתי לעדכוני פייסבוק המתחזים לפוסטים, את במיטבך כשאת כותבת פוסטים אמיתיים.
ולענין, בארץ המצב הכי גרוע, כי דור השואה והצנע הכניס חזק את המנטליות של “לתת לילדים כל מה שלא היה לי” כשזה משתלב עם הגישה האמריקאית של “לתת לילדים לעשות מה שבא להם בלי לשים להם גבולות” התוצאות הרסניות במיוחד.
אגב, אני זוכר שקראתי אצלך פעם שאת נגד חיים במחשב, את לא חושבת שיש מקום לשקול מחדש את הענין הזה? אנשים הרבה יותר נעימים כשמצמצמים אותם לאותיות מאחורי מסך את לא חושבת? אפילו הערסים הרבה יותר נסבלים ככה.
25 באוקטובר, 2009 בשעה 4:27
מסכים עם כל מילה. לא יכולתי לכתוב את זה טוב יותר.
ד”א - לכותרת שלך יש אפילו המשך חביב שאני מכיר:
“הגיהנום הזולת - שמור על נקיונו..” - משהו שלקוח מהוויי צה”ל.
26 באוקטובר, 2009 בשעה 1:21
במקום שנאה וכעס - פתרון של אהבה אושר וחמלה (לא אני לא נציגו המקומי של הדלאי למה).
תעשי ילדים. הרבה.
יש לך גנים טובים וחינוך ערכי וטוב - תעבירי את המורשת הלאה.
תשפרי את ד’ אמותיך, בסוף זה יחלחל החוצה.
כמובן שאפשר גם לעבור לגבעתיים או לניו-זילנד.
26 באוקטובר, 2009 בשעה 5:04
סלע גרשוני - אני מקווה שאתה לא רציני. אמנם זכיתי לחינוך ערכי וטוב, אבל אני ממש לא רוצה לעשות ילדים. בטח לא הרבה.
27 באוקטובר, 2009 בשעה 4:33
מזדהה עם כל מילה. עשית לי חשק לראות שוב את fight club.
בתור אחד שחווה את מערכת החינוך הסינית מקרוב יחסית דווקא בתחום הזה יש לנו הרבה מה ללמוד מהם. משנתו של קונפוציוס עדיין מעמודי התווך של התכנים בבתי הספר היסודיים וזה אומר שילדים לומדים נימוס וכבוד הדדי, עזרה בבית, חשיבות הלימודים וכו’.
אני לא אומר שצריך ללמד את קונפוציוס בישראל. אפשר למצוא את זה בשפע בתרבות שלנו.
כבד את אביך ואת אמך, והדרת פני זקן, מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך, לא תלבין פני חברך ברבים.
לא דת. תרבות.
פעם היה לנו את זה.
27 באוקטובר, 2009 בשעה 8:44
על זה אמר זקן השומרים, אברהם שפירא בשנת תרפפ”ו: זה נוער זה? זה חרא!
27 באוקטובר, 2009 בשעה 10:24
הי, זה מזכיר לי איך פעם יצאתי עם מישהיא לדייט באיזור נמל תל אביב. הצעתי לה שנחבור לחברים שלי בסוף הפגישה, אבל היא שתקה והעדיפה שניסע אליה, סירבה גם שאזמין לה מונית.
למרות שראיתי לאיפה זה הולך (רמזים היו עוד בדייט הראשון בעצם), הסעתי אותה לקצה השני של גוש דן רק כדי לקבל את נאום “אתה לא מתאים לי” הצפוי, בשעה שכבר היה מאוחר למצוא את החברים שלי.
כמה טוב שלא שיניתי את דעתי על כל המין הנשי בגלל שטויות כאלו ודומות
27 באוקטובר, 2009 בשעה 10:37
עירא - סליחה, אבל אני לא חושבת שאפשר להשוות בין בחורה שלא מעוניינת להמשיך את הקשר איתך לבין אנשים שדורסים את כל מי שבדרכם. מצד שני, באמת טוב שלא שינית את דעתך על המין הנשי בגלל האינסידנט הלא נעים.
27 באוקטובר, 2009 בשעה 5:14
מזדהה עמוקות החל מהנטייה שהולכת ומתממשת של סלידה רבתית
מהמין האנושי ככלל ועד למסקנות הבלתי נמנעות .
גם אותי , מכה כל פעם בתדהמה בן אדם שנראה נורמטיבי לכל דבר ופשוט
נעמד לפני בתור בלי למצמץ . אני איכשהו יכולה להבין שעושים דברים כאלה
תחת מעטה של אנונימיות כמו בנהיגה במכונית ( לא מצדיקה ! כמובן ) , אבל
ככה לאור יום, כבל עם ועדה ? מה שאולי כל כך מעזע זה ההעדר המוחלט של
בושה .
רעיון שאיננו נטול חסרונות או סכנות , הוא לצלם . לפני שבועיים נאלצתי להשתמש בשרותי הרכבת לנסיעה של למעלה משעה . מיותר לציין בפנייך במה נסיעה שכזו כרוכה , בשלב מסויים הוצאתי מצלמה והתחלתי לצלם . אם קודם לכן הייתי שקופה לחלוטין , פתאום זכיתי להרבה תשומת לב . ברור שזה לא מצא חן בעייניהם וגיליתי שיש משהו בעין העדשה , גם אם היא של אנונימית גמורה
שגורם למבט להתפצל פנימה כמו גם החוצה .
היום זו אפשרות נגישה מאוד , כמעט בכל פלאפון יש אפשרות של צילום וידאו קצר
ואפילו אם לא, מספיק לכוון “בכאילו ” , זה עושה את אותו האפקט.
27 באוקטובר, 2009 בשעה 10:16
זה מזכיר שלפני שובעיים בערך, ברוטשילד ראיתי אב מחנה את הג’יפ שלו, בעוד ילדו, בן ה 6 (!) (בערך) מכוון אותו. מה שיצא זה שלא רק שהוא חסם כניסה לחניון, אלא גם חנה באלכסון לגמרי וחסם נתיב נסיעה, על כביש שהוא צר ממילא. וזה אפילו לא שלא היה לו מקום (אם נתעלם לרגע מהעובדה שבכלל אסור לו לחנות שם), סתם לא היה לו כוח לתקן. אגב, אחרי יותר משעה הרכב עדיין היה שם.
צילמתי, כמובן שצילמתי, אבל מה לעזאזל עושים עם זה?
28 באוקטובר, 2009 בשעה 2:17
“מה לעזאזל עושים עם זה ” זו שאלה טובה שבהחלט אפשר למצוא לה תשובה .
אפשר , למשל , להעלות את התמונות לאינטרנט באישזהו קונטקסט נגיש .
נגיד פייס בוק , בקטגוריה מיוחדת לעניינים כאלה בדיוק .